Jak wygląda skrócona procedura wdrożania systemu zdalnego monitoringu wilgotności, temperatury, innych parametrów?
Skrócona procedura postępowania w przypadku systemów zdalnego monitoringu klimatu, w tym takich parametrów jak wilgotność, temperatura, ciśnienie, jakość powietrza, itd., opiera się na ścisłej współpracy między Użytkownikiem (Zleceniodawcą), a Dostawcą systemu. Można taką procedurę przedstawić w formie kilku podstawowych kroków.
- Określenie wymogów Użytkownika:
- Sprawę może ułatwić dostępny na stronie konfigurator systemu monitoringu (https://apautomatyka.pl/formularz-systemu/).
- Na tym etapie Użytkownik może liczyć na wsparcie doświadczonego zespołu AP Automatyka.
- W wielu wypadkach na tym etapie następuje prezentacja dostępnych rozwiązań. Uzyskana podczas spotkania / rozmowy / telekonferencji wiedza pomaga Użytkownikowi w sprecyzowaniu wymogów co do parametrów systemu.
- Przedstawienie ofert wariantowych:
- Zazwyczaj do każdego systemu przedstawia się kilka ofert wariantowych, by Użytkownik mógł ocenić (również pod względem kosztowym), które rozwiązanie będzie optymalne dla danego projektu.
- Oferty są również szczegółowo opisywane w korespondencji i/lub omawiane w trakcie spotkań (również podczas telekonferencji).
- Wybór właściwej, docelowej oferty, i złożenie zamówienia.
- Przygotowanie pliku konfiguracyjnego:
- Plik konfiguracyjny (Excel / Word) to dokument, który zawiera wszystkie najważniejsze ustalenia dotyczące systemu.
- Dokument jest przygotowywany przez zespół AP Automatyka, ale uzupełniany wspólnie z Użytkownikami.
- W dokumencie określone są takie parametry jak: nazwy PROJEKTÓW systemu, nazwy ETAPÓW systemu, nazwy wszystkich SENSORÓW / URZĄDZEŃ, lokalizacja SENSORÓW / URZĄDZEŃ na mapie systemu (jeśli karta Mapy została wybrana), progi Alarmowe i Alertowe, lista przyszłych Użytkowników systemu, ustawienia dot. komunikacji z URZĄDZENIAMI (adresy urządzeń w sieci, …).
- Rzeczowy dokument jest aktualizowany cały czas, również w przyszłości, w trakcie działania systemu (zapisywane są w nim wszystkie zmiany w ustawieniach).
- Jeśli Użytkownik w przyszłości będzie potrzebował przedstawić komukolwiek ideę systemu, przekaże osobie zainteresowanej plik konfiguracyjny w całości lub jego wycinek. Ten dokument wystarczy, by każdy poznał strukturę systemu.
- W oparciu o plik konfiguracyjny, po jego zatwierdzeniu, zespół AP Automatyka konfiguruje urządzenia systemu i oprogramowanie.
- Konfiguracja urządzeń i oprogramowania w laboratorium AP Automatyka:
- W laboratorium AP Automatyka wszystkie urządzenia są uruchamiane i konfigurowane (wg zapisów w pliku konfiguracyjnym).
- W laboratorium odtwarza się warunki, w jakich będą pracowały urządzenia na docelowym obiekcie, by wszystkie elementy systemu były sprawdzone.
- Po uruchomieniu systemu w laboratorium rozpoczyna się proces konfiguracji oprogramowania, zgodnie z zapisami w pliku konfiguracyjnym.
- Finalnie, w laboratorium zostaje uruchomiony system pomiarowy, który jest testowany przez kilka dni.
- Takie podejście sprawia, że proces instalacji i uruchomiania systemu na obiekcie przebiega sprawnie, bez większych trudności.
- Po zakończeniu prac urządzenia są pakowane i przekazane do instalacji na obiekcie.
- Instalacja urządzeń pomiarowych na obiekcie.
- Instalacja realizowana jest przez zespół AP Automatyka lub przez zespół techniczny Użytkownika (ze wsparciem inżynierów AP Automatyka).
- Instalacja oprogramowania i jego składników na sprzęcie komputerowym Użytkownika.
- Zadanie realizowane jest zazwyczaj zdalnie.
- Na wybranym komputerze (serwerze) instalowane jest oprogramowanie i niezbędne jego składniki.
- Proces realizowany jest w porozumieniu z działem IT Użytkownika.
- Uruchomienie systemu.
- Po zainstalowaniu wszystkich elementów oprogramowania, przeniesieniu ustawień wykonany w laboratorium następuje uruchomienie systemu.
- W tym kroku są testowane wszystkie funkcje, w tym przede wszystkim funkcje związane z komunikacją i zapisem danych do bazy danych.
- Testowane są również docelowe ustawienia.
- Szkolenie Użytkowników systemu:
- Po sprawnym uruchomieniu systemu organizowane jest szkolenie dla jego Użytkowników.
- Szkolenie jest organizowane w siedzibie Użytkownika lub zdalnie (w zależności od możliwości Użytkownika i liczby osób biorących udział w szkoleniu).
- Przekazanie systemu monitoringu do użytkowania:
- Już po pierwszym szkoleniu system zostaje przekazany do użytkowania.
- Każdy Użytkownik zakłada sobie pewien okres testowy (zazwyczaj 2-4 tygodnie), w trakcie którego może liczyć na wsparcie telefoniczne / mailowe / zdalne inżynierów AP Automatyka.
- W pierwszych trzech miesiącach użytkowania systemu każdy Użytkownik ma do dyspozycji określoną w ofercie / zamówieniu liczbę szkoleń uzupełniających. Jest to sprawdzona formuła, ponieważ w trakcie użytkowania nowego systemu pojawiają się zawsze pytania, uwagi. Często są doprecyzowywane ustalenia, które następnie zapisywane są w pliku konfiguracyjnym.
- Wsparcie po-uruchomieniowe:
- Każdy Użytkownik może liczyć na wsparcie techniczne w trakcie pracy systemu. W tym celu są wskazane odpowiednie osoby kontaktowe z AP Automatyka, które będą w stanie wyjaśnić pojawiające się pytania, uwagi.
- Dodatkowo każdy Użytkownik, na każdym etapie, ma możliwość wykupienia dodatkowego wsparcia, które obejmuje aktualizację oprogramowania do najnowszej, dostępnej wersji oprogramowania. Użytkownicy cenią sobie taką możliwość – jest to bowiem przedstawiane jako opcja, nie jako przymusowa pozycja (abonament).
- Warto zaznaczyć, że proponowane systemy można na każdym etapie rozbudować o dodatkowe urządzenia i sensory. System jest w pełni skalowalny i może obejmować pojedyncze urządzenia, jak również setki urządzeń, zlokalizowanych w różnych miejscach, budynkach, regionach.
Warto zaznaczyć, że zespół AP Automatyka posiada ponad 10-letnie doświadczenie w zakresie systemów pomiarowych, które mierzą parametry powietrza w różnych zakładach produkcyjnych, laboratoriach, magazynach, halach produkcyjnych, ale również obiektach muzealnych. Chętnie dzielimy się naszą wiedzą w tym zakresie. Użytkownicy zawsze otrzymują profesjonalne i rzetelne wsparcie na każdym etapie wdrożenia systemu, jak również w trakcie jego normalnego użytkowania. Na zapytanie AP Automatyka może przedstawić referencje dot. zrealizowanych projektów, z określonych branż.